تغذیه گیاهی

همه چیز درباره دی آمونیوم فسفات

همه چیز درباره دی آمونیوم فسفات:

دی آمونیوم فسفات که با نام DAP نیز شناخته می‌ شود، بسته به فرمولی که با آن ساخته شده، کاربردهای مختلفی دارد.

به عنوان مثال می ‌توان دی آمونیوم فسفات (18-46-00) را نام برد که برای تقویت محصولات گیاهی استفاده می‌ شود یا (21-53-00) که به تولید مخمر کمک می‌ کند.

کودی مانند دی آمونیوم فسفات این اجازه را می‌ دهد تا هر نوع گیاهی بدون توجه به

شرایط آب و هوایی که در منطقه آن حاکم می‌ باشد، رشد کافی داشته باشد.

این کود گزینه عالی برای افزودن مواد مغذی اساسی به همه محصولات کشاورزی شما است

که برای رشد بهینه آن، ضروری است. کود دی آمونیوم یک کود ایده آل برای بسیاری از

محصولات زراعی مانند چغندر، گیاهان علوفه ای (علفزارها)، دانه ذرت، سیلاژ ذرت، جو دوسر،

سیب زمینی، آفتابگردان، سویا و گندم است.

دی آمونیوم فسفات چیست؟

این ماده، نوعی اسید فسفریک است که شامل سه عنصر ضروری نیتروژن، فسفر و پتاسیم است. این عناصر وظیفه تامین مواد مغذی گیاهان را بر عهده دارند و به همین دلیل از آن به عنوان کود استفاده می‌ شود.

با توجه به خواص فیزیکی آن، DAP یک ماده سفید دانه‌ ای با چگالی نسبی است.

برای استفاده از آن به عنوان کود، لازم است آن را با آب رقیق کنید تا تمام خواص آن حفظ شود.

ذرات آن به راحتی در آب رقیق می‌ شوند تا جذب آن توسط گیاه، بسیار آسان تر باشد. همچنین با توجه به ترکیباتی که در فرمولاسیون خود دارد، علاوه بر سه عنصر ضروری، ممکن است دارای مواد مغذی جزئی دیگری نیز باشد.

با این حال، فرمولهای مختلفی از آن وجود دارد و هر یک از آنها برای فعالیتهای تولیدی مختلف و کشاورزی، استفاده می ‌شود.

از موارد مصرف کود دی آمونیوم فسفات بدانید! | جهان شیمی فیزیک

ترکیبات دی آمونیوم فسفات

همانطور که در ابتدا اشاره کردیم، کود دی آمونیوم فسفات حاوی سه عنصر اساسی است نیتروژن (N)، فسفر (P) و پتاسیم (K) است که در خاک برای رشد گیاه و بارور سازی میوه درختان ضروری می باشند.

ترکیب کودها با سه عدد بیان می‌ شود که نسبت سه ماده مغذی را نشان می‌ دهد.

برای اینکه بتوان ترکیب این فرمول را بهتر درک کرد، به یک مثال درباره کود دی آمونیوم با فرمول 18-46-00 توجه کنید که در آن 18 به مقدار نیتروژن، 46 به فسفر و 00 به پتاسیم اشاره دارد.

واضح است که این ارقام مستقیماً با درصد هر عنصر مطابقت ندارند، چراکه نیتروژن به صورت N2، فسفر به عنوان پنتوکسید (P2O5) و پتاسیم به عنوان اکسید (K2O) بیان می‌ شوند.

برای تعیین اینکه آیا به کود دی آمونیوم فسفات یا هر کود دیگری نیاز دارید، مهم است که نوع محصولی را که قرار است استفاده کنید را در نظر بگیرید.

برای راهنمایی بهتر شما در این زمینه، توصیه می کنیم با کارشناسان شرکت بازرگانی کیمیا تجارت تات تماس بگیرید تا جزئیات بیشتری از نوع کود و اثرات آن در محصولات خود داشته باشید.

نیتروژن (N)

عنصری است که به‌ عنوان موتور رشد و زادآوری گیاهان در نظر گرفته می‌ شود. این عنصر در تمام فرآیندهای اصلی رشد گیاه و همچنین عملکرد آنها نقشی اساسی دارد.

فسفر (P)

عنصری است که نقش اساسی در انتقال انرژی به گیاهان دارد. بنابراین، برای فتوسنتز و سایر فرآیندهای شیمیایی – فیزیولوژیکی، نقشی کلیدی ایفا می کند و از ابتدا تا انتهای رشد محصول بسیار مفید است.

پتاسیم (K)

عنصری که وظیفه جذب آب را بر عهده دارد و در سنتز کربوهیدراتها و پروتئینها نقش کلیدی در تعادل آبی گیاه دارد. همچنین تحمل محصول را به خشکی، یخبندان و شوری زمین افزایش می‌ دهد. چه برای تولید مخمر چه به عنوان کود کشاورزی، از دی آمونیوم فسفات، بسته به مقداری که این عناصر در خود دارد بهره برداری می ‌شود. هر ترکیب متفاوت از آن، نه تنها در تولیدات کشاورزی، بلکه در روشهای مختلف می‌ توان استفاده کرد.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *